piątek, 1 września 2017

▓ #3 Nieporozumienia sierpniowe

To chyba jakieś wzmożenie grafomańskie, bo właśnie tworzę drugi post w przeciągu paru dni. Mało tego, mam ambitne plany wcielania w życie tego typu szaleństw w każdym tygodniu. Tym razem coś z lewej strony. Gdzieś na marginesie społecznej świadomości funkcjonują przecież złośliwe określenia „prawicowa ortografia” albo „prawicowa interpunkcja”, sugerujące, że ci z lewej strony piszą poprawnie, a w każdym razie — lepiej od oszołomów z Ciemnogrodu. Pomyślałem więc, wymęczony ciężkim dniem, że tekst jakiegoś lewicowego autora nie będzie wymagał wielkiej gimnastyki z mojej strony. Efekty mojego hurraoptymistycznego podejścia można znaleźć poniżej.



1) Na początek podstawowe błędy składniowe, wynikające z nieumiejętności poprawnego podzielenia zdania i dostrzeżenia zdań podrzędnych. Po „teraźniejszość” przecinek. Ciekawe, że na początku analogiczne sformułowanie zapisane zostało poprawnie.
2) Przed imiesłowem przysłówkowym współczesnym („kreując”) przecinek, przed „i coraz” — również, bo wracamy tutaj do zdania nadrzędnego po wtręcie imiesłowowym.
3) Przecinek przed „inne”, który oddziela równorzędne części zdania.
4) Kolejny banalny błąd, który polega na zlekceważeniu zdania podrzędnego. Przecinek przed „by”, które wprowadza zdanie okolicznikowe celu.
5) W tekście jest niekonsekwentny zapis cudzysłowów. Nigdzie nie ma tych poprawnych, przecinkowych (dolne i górne), wszędzie są albo apostrofowe, albo w połowie apostrofowe, a w połowie przecinkowe. 
6) Mamy tu dwie równorzędne części: „ale przemilcza” i „albo zakłamuje”, dlatego przecinek przed „albo” jest niepoprawny.
7) Po „np” zabrakło kropki. Kursywa w „casus” raczej nieobowiązkowa.
8) Zaznaczyłem jeszcze raz cudzysłowy, potem dałem sobie z zaznaczaniem spokój. Ach, no i w powyższym fragmencie widać wyraźne zauroczenie modnym słówkiem „kreuje”.


9) To „czy” łączy równorzędne części zdania, dlatego przecinek przed nim jest niepoprawny.
10) Zaznaczyłem to w ramach wyjątku, bo nie chodzi tu o błąd językowy. Ot zastanawiam się, co autor chciał przez to powiedzieć. W jaki sposób „przelewanie tej samej krwi” może coś usprawiedliwiać i w jakim sensie jest to „ta sama krew”? Że polska?

 11) Mamy tu zdanie podrzędne wprowadzane przez „że”, które wymaga zamknięcia przecinkiem po „lewakiem”.
12) Idealnie jest, gdy spójnik „o ile” idzie w parze z „o tyle”, chociaż to niewielki błąd, drobnostka.

Umieszczam dla porządku, chociaż nic w tej części nie znzalazłem.


13) Znowu „by” wprowadzające zdanie podrzędne, przed którym zabrakło przecinka.
14) Przykład użycia cudzysłowów apostrofowych i przecinkowych w górnym indeksie.
15) Po zwrotach „według kogoś” przecinek jest niewskazany, wręcz błędny. Na pewno tutaj tak jest, nie da się tego bowiem potraktować jako wtrącenia.
16) Dla odmiany pojedyncze apostrofy. W końcu któraś wersja musi być dobra.

17) Brak spacji.
18) Błędny przecinek. Po inicjalnych okolicznikach nie daje się przecinków.
19) Trzeba zamknąć przecinkiem zdanie podrzędne wprowadzone przez „który”.


20) Oczywisty przecinek przed „czyli”.
21) Brak zgodności rodzajowej z podmiotem, którym jest „Okrągły Stół”, a nie wtrącone „historyczne porozumienie” — powinno być „oceniany”. I „nieważne” — ale to już innej natury błąd.
22) Mają o tym świadczyć – w końcu nie tylko mimika, ale i gesty. Liczba mnoga orzeczenia.

23) Funkcja podana po nazwisku, ale przed orzeczeniem, wymaga zamknięcia przecinkiem. Gdyby było: wiceszef MSZ Konrad Szymański stwierdził (...), to obyłoby się bez przecinków, przynajmniej w tej części zdania.


24) Kompletnie od czapy przecinek.
25) Ten końcowy cudzysłów apostrofowy to chyba wynik jakichś rozterek autora. Nad wielką literą w „Nocnej” można by się zastanawiać.
26) Te ekstrawaganckie dwukropkowe wielokropki to chyba nie grzechy oryginału.

27) Zamknąłbym część wprowadzoną przez „a być może” przecinkiem, jako wtrącenie.
28) Ale że jak? Że jest tą działaczką lewicy tylko na Facebooku? Coś mi mówi, że nie tylko. Jeśli nie tylko, to znacznie lepiej byłoby „na Facebooku” umieścić po „komentowała”.

Jak widać, całkiem pokaźna porcja błędów. Ile z nich wynika z niewiedzy, a ile z niechlujstwa, trudno powiedzieć. Za wcześnie też, by dokonywać jakichś porównań.

Źródło: 
http://natemat.pl/216343,alternatywna-historia-pis-uczniowie-beda-sie-uczyc-ze-porozumienia-sierpniowe-podpisali-bracia-kaczynscy-sami-ze-soba

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz